Khamis, 12 Februari 2009

BAJU BAJU BAJU BAJU BAJU

Kembali kita dengan satu era baru yang membawa kepada dunia Melayu baru yang di pertontonkan kepada umum melalui pelbagai kaedah penonjolan agar "baju" Melayu ini dapat memperlihatkan kehebatan. Tidak kira samada "baju" PKR,UMNOatau PAS, demi mengejar kepentingan peribadi untuk merebut kuasa maka "kerusi" yang di rebut dapat memperlihatkan kepada dunia bahawa betapa lemahnya Melayu itu. Kalau dahulu datuk nenek kita berjuang untuk berpijak diatas BUMI sendiri tetapi kini "BUMI DI PIJAK MILIK ORANG" siapa yang salah? baju manakah yang ingin di pilih untuk memihak kepada kebenaran yang benar-benar, benar...

Apa yang ingin dibicarakan disini, adakah Melayu yang mempunyai baju-baju ini sudah cukup kuat? sudah cukupkah formula yang ada untuk menguatkan baju-baju ini agar kelihatan kuat dan sememangnya kuat? persoalannya baju manakah yang benar-benar kuat? "baju" UMNO elok dan kuat? atau baju PKR kah yang elok dan kuat?, atau baju PAS kah yang elok dan kuat? pilihan mesti tepat kerana baju inilah yang akan menahan diri dari sinar mentari dan hujan. dan adakah baju ini cukup kuat untuk menahan panas mentari dan sejuk dari terjahan hujan?

Adakah dengan berdemonstrasi memperlihatkan baju kuat kerana boleh berbaring di atas batu dan jalanraya? adakah dengan cara ini dapat menjadikan kayu ukur kepada kekuatan baju itu?
Baju-baju lain hanya memerhati dan gelak dengan lagak dan lakonan "baju" Melayu ini. dalam masa yang sama baju-baju yang lain ini mencari formula bagaimana untuk memperkuatkan lagi baju mereka, dan apabila baju mereka telah kuat pada masa itu baru kita sedar bahawa selama ini kita hanya gah dengan kekuatan baju ini secara pameran sahaja, tanpa sebarang usaha untuk meningkatkan kualiti baju ini.

Berebut kuasa, menerjah kudis-kudis yang telah mula menampakkan pekong melalui baju yang mula jarang dan dapat memperlihatkan darah dan nanah mulai keluar melalui celah-celah baju tersebut. adakah ini cara yang kita mahu dan adakah ini kaedah yang kita cari untuk mempertontonkan kekuatan baju ini? satelah pekong-pekong dan kudis kudis ini jelas dilihat dapatkah baju-baju ini menutupi semula dan memperkatakan bahawa kita tiada kudissss... kita tiada pekonggggg... sedangkan kita telahpun memperlihatkannya melalui baju-baju ini. Bolehkah kita menjelaskan kepada baju-baju yang lain bahawa kita tiada kudisss....... kita tiada pekongggg...... agar baju baju yang lain hendak bergaul dengan kita tanpa rasa jijik, rasa jelak, rasa mual, rasa ... dan macam-macam rasa lagi.

Di sini dapat kita lihat betapa cekap dan cerdiknya baju baju lain mempertahankan agar kudis-kudis dan pekong yang ada dapat di tutup dengan baik oleh baju baju mereka. Walaupun di anggap menumpang, tetapi baju-baju ini telah berusaha untuk meyakinkan generasi baju baju mereka akan bertambah baik, tak kira dari sudut apapun... dapat membuat keputusan bagi mengubah keputusan yang telah dibuat oleh baju baju kita.. dengan sedikit ugutan untuk ke sana dan ke sini ikut sesuka hati mereka.

Wahai tuan-tuan punya "baju baju" Melayu ini sedarlah bahawa bumi di pijak kini milik orang. sedikit demi sedikit ialah di jajah dengan cara yang "halal". Wahai tuan punya "baju baju" Melayu, sedarkah bahawa mereka ini ada lebih banyak kudis dan pekong..... amalan berjudi, amalan tumbuk di rusuk sana tumbuk di rusuk sini sememangnya amalan mereka? budaya mereka, budaya tok nenek mereka, tapi tiada dikalangan mereka yang boleh dilihat ada pekong ini... ini lah hebatnya mereka.... oleh yang demikian wahai baju baju Melayu yang ada sama-sama lah jaga kudis-kudis dan pekong ini agar tidak di pergunakan oleh pihak lawan untuk mengotorkan baju baju ini... jika dah kotor tiada tempat lagi untukmengukur kekuatan baju baju ini...........

1 ulasan:

ssutir berkata...

en sapa yang tak mahu kuasa, bila ada kuasa ada segalanya